המנחים שלנו

אמה שם בה אילון

BFA באמנות מבצלאל, מוסמכת כרבה בזרם היהדות המתחדשת, מלווה רוחנית, ציירת, משוררת, פעילת שלום ואשת חזון. ממובילות יוזמת הכפר לחקר השלום במזרח התיכון. דרכה מקבלת השראה מתוך פעילות רבת שנים בהילינג ביוטופ -  תמרה בפורטוגל.

 

תכני הלימוד וההנחיה:

 

במהלך הלימוד נתוודע לקשר בין שלום פנימי וחיצוני, ולצורך בבניית קהילה - או מודל חברתי המיישם ומדגים תרבות של שלום בכל רבדי החיים כולל חיי האהבה והמיניות כחלק מהותי בעבודת שלום. נקבל השראה מהתאוריה הפוליטית של תמרה לפיה יש אפשרות ראלית ליצירת עתיד ללא מלחמות, עתיד  בו יש מספיק מים, אנרגיה, מזון ואהבה לכל בני האדם. לפי התאוריה הפוליטית  לקבוצה קטנה של אנשים יכולה להיות השפעה גלובאלית אם הם מצליחים לעשות את התפנית הקריטית הנחוצה בזמן הזה - נבדוק האם אנחנו מבינים ומזדהים עם החזון הזו ואיך החזון הזה נוגע בנו. נתנסה בכלים של לימוד טקסטואלי, שיחה, שיתוף,  עבודה פנימית ועבודה קבוצתית.

ד"ר אבי אלקיים

ראש מרכז שלמה מוסיוף לחקר הקבלה אוניברסיטת בר-אילן.

אלקיים הוא פעיל שלום למעלה מתריסר שנים מתמקד בדיאלוג רוחני בין־דתי לשלום,

אהבה וסובלנות בעיקר בין יהודים ומוסלמים בישראל, פלסטין ובארצות אירופה.

 

בין יוזמות השלום של ד"ר אבי אלקיים:

 

אלקיים היה בין המייסדים של דרך אברהם - הדרך הסוּפית הישראלית 

קבוצה זו המשותפת ליהודים ולמוסלמים המקיימת מפגשים שבועיים, סופי שבוע, סדנאות ומוזיקה לאהבה ולשלום בין יהודים ומוסלמים 

על הבסיס של הקבלה, החסידות ביהדות והמסורת המיסטית הסוּפית באסלאם.

 

אלקיים הוציא לאור את סידור אדון השלום 

בשיתוף הרב רוברטו ארביב והשיח' ע'סאן מנאצרה.

 

סידור זה הוא ייחודי בסוגו בעולם בכך שהוא כולל בתוכו בכרך אחד 

תפילות לשלום משלוש הדתות הגדולות יהדות, נצרות ואסלאם 

בשלוש שפות עברית, ערבית ואנגלית.

 

אווה דלק

מנחה ומאמנת מומחית מנוסה בגישור ופיתרון סכסוכים.

בעלת תואר שני במשפטים, מדעי המדינה ויחסים בינלאומיים מאוניברסיטת סורבון בפריז ותואר שני בפסיכולוגיה רוחנית מאוניברסיטת סנטה מוניקה. מדברת בשטף 5 שפות:  ערבית, עברית, צרפתית, אנגלית וספרדית.

בעלת וותק של 17 שנים בעבודה עם האומות המאוחדות , האיחוד האירופי וארגונים לא ממשלתיים בינלאומיים.

עובדת בתוכניות מגוונות, דינמיות ומורכבות עם צוותים רב-תרבותיים, יישום פעילויות בשינוי סכסוך ובניית מוסדות, עיצוב, הערכה, פיתוח מדיניות ורשתות חברתיות .

פותרת בעיות ביצירתיות ברחבי העולם עם כישורים אנליטיים ותקשורת חזקים, בתהליכים העוסקים בשינוי הפרט והקהילה.

חברת צוות באזורי סכסוך המבקשים לשלב את עקרונות הגישור,  פעולה שיתופית לחיי עמים באזורים של מתח או אלימות קיצונית במדינות כמו: סיירה לאון, קונגו,ליבריה, חוף שנהב, גינאה,  בורונדי, רואנדה, אנגולה, אינדונזיה, מרוקו, בלגיה, ישראל, פלשתין וירדן.  

   

 

אווה מציעה סדנה להפעלת שלום ושינוי סכסוכים.

 

הצטרף אלינו לחשוף את זרע הסכסוך, שפיכת אור על פתרון בעיות יצירתי ותקשורת לא אלימה. בסדנה זו תוכל להשיג הבנה טובה יותר של מה הן סיבות שורשי סכסוך, כיצד למנוע אותן ומתי, איך לנהל ולשנות אותם . כמו כן, תוכל להשיג שינוי בגישה ולראות כל משבר כסכנה והזדמנות.

השלום הוא תהליך מתמשך ולא אירוע יחיד הן לפרט והן לקהילה  - זו היא ליבת הסדנה.

בסוף הסדנה תוכל להפוך את דרכך בהתמודדות עם קונפליקט ים ולתקשר באופן שיביא לשלום בחייך ושל האחרים, בשתי מילות, אתה תהפוך לפעיל שלום.

אפרת שר - שלום הנגבי

מלמדת את "קורס בניסים 29 שנים, יזמה והקימה את "זמן מדבר" –

אתר אקולוגי רוחני בדרום מדבר יהודה.

ממתרגמי "קורס בניסים" ונספחיו.

מלמדת מורים להוראת הקורס.

מנחה תפילות שלום.

 

תכני הלימוד וההנחיה:

הלימוד יעשה מתוך רעיונות "קורס בניסים" - שינוי תפישה, מערכות יחסים הגלוי והנסתר – אפשרויות להתרחבות ושינוי מטרה, ויתור על  אשמה, תהליכי סליחה, מתוך המדריך למורים- קורס בניסים, מנהיגות שפויה ופיתוח קווי אופי התומכים במנהיגות שכזו. הנחיה למנהיגים צעירים.

בן יגר

פעיל שלום וחבר בתנועת לוחמים לשלום.

מורה לתנועה מרפאת ומטפל בדרמה.
ב- 25 שנים האחרונות מטפל בעיקר בקבוצות שקולם בחברה לא נשמע ועוזר להם למצוא ולבטא את קולם היחודי.

תכני לימוד והנחיה:
עבודה דרך תנועה עבודה עם היחס שלנו לקונפליקט פנימי וחיצוני דרך תנועה מרפאה של כל אחד ואחד; איך הוא מופיע ביום יום, ואיך ניתן לשחררו. הסדנא מבוססת על המתודות של ג'ואנה מאסי.

 

 

גור רותם

M.S.אקולוג

מורה לפרמקלצ'ר.

מייסד "אדמאמא" משק אקולוגי לניסוי והדגמה במושב ניר משה. שוחר שלום כרוני

תכני הלימוד וההנחיה:

הקשרים אדם- אדמה וריפויים , קידום תודעת שפע על ידי יצירתו. מקומנו בביוספירה- ותכנון מערכת החיים שלנו לאור ההכרה בו.

עו"ד גליה חלפי, משכינת שלום

מייסדת 'בשלום בית ליישוב מחלוקות' ומפתחת שיטת 'הסולם'.

במהלך עבודתה כעורכת דין חשה גליה כי תחומי המשפט והגישור אינם נותנים מענה אמיתי לישוב סכסוכים ומותירים את בעלי המחלוקת פצועים ולא מאוזנים מבחינה רגשית. היא יצאה למסע, במהלכו גילתה ופיתחה את שיטת 'הסולם', הקימה את 'בשלום' – בית לישוב מחלוקות' וכתבה את הספר 'הסולם', המפרט את דרך העבודה בשיטה זו.

לימוד שפה חדשה; 'שפת הסולם':

בשפה של הסולם מדברים על כניסה לנעליו של הזולת, על לקיחת אחריות, על סליחה ועל יצירת סדר ממקום של כאוס באמצעות רשימת צעדים מעשיים למימוש הסדר החדש. הסולם משמש לנו כ'עמוד שידרה' לאורכו אנחנו מתעלים.

במפגשים נחווה יחדיו את כוחו של הסולם כל פעם עם מתנדב אחר כאשר כל הכיתה למעשה מטפסת איתו בסולם באותה סוגיה שעל הפרק. התהליך נחווה ע"י המתנדב וגם ע"י שאר החברים בקבוצה. המפגשים הם חוויתיים ובמהלכם נטמעת דרך חשיבה מקורית שמשנה את תפיסת החיים ואשר מסייעת לנו להתעלות אל המקום אליו אנו שואפים להגיע.

גלית ושי חנין

בעלים ומייסדים של "תובנות- "Center of Council Insight. זוג נשוי מבחירה מזה 22 שנה והורים לשלושה, מפתחי מודל "תקשורת כדורית", מחלוצי דרך מעגל הקשבה בישראל, מכשירי מנחים וצוותים  בשיטה בארץ ובאירופה, בתחום החינוכי, עסקי וזוגי.

גלית  M.A במשאבי אנוש מבית הספר הגבוה למנהל בפריז.שי MBA במנהל עסקים מבית הספר הגבוה למינהל בפריז. מרצה למנהל עסקים, יועץ עסקי ויזם  מזה 20 שנה.

 

אנו מאמינים ופועלים מתוך כך שהקשבה, ותקשורת הם הבסיס לניהול מערכות יחסים ואיכות חיים מיטבית. המשימה שלנו היא פיתוח מיומנויות תקשורת והקשבה תוך פיתוח של התבוננות ושינוי תגובתיות אוטומטית, עצמית המביאה לפיתוח הקשבה ושינוי תקשורת לאחר ואחד לשני. דרך זו של חזרה להקשבה וההתבוננות ללא שיפוטיות מהלב מובילה לשיתוף פעולה, תחושת שייכות, משמעות והבנה שאנחנו חלק מאחד שלם.

שיטת ההנחייה: תקשורת כדורית

מודל "תקשורת כדורית" מציע עבודה קבוצתית חווייתית, היוצרת דיאלוג פנימי ובין-אישי חדש ושונה, עם שימת דגש על המחבר והמצמיח, תוך פריצת חסמים ודפוסים מעכבים. הלמידה מתבצעת באמצעות התנסות, בשילוב תכנים תיאורטיים המותאמים לארגון ולנושא. תקשורת זו מבוססת על פיתוח יכולות וכישורים של הקשבה חדשים לצד הבניית תפיסה חדשה המובילים יחד למיצוי פוטנציאל ה"שלם" הגדול מסכום חלקיו.

"תקשורת כדורית" הינו מודל ייחודי המבוסס על "The way of Council" אשר עובד בארה"ב מזה כ- 50 שנה ופותח על ידי ד"ר ג'ק צימרמן. בנוסף, מודל "תקשורת כדורית" משלב מספר תיאוריות, כגון: מעגל הקשבה, אינטליגנציה קבוצתית, חקר מוקיר ועוד.

דלית אליהו בורנטין

מלמדת פסיכולוגיה רוחנית מ 2003 ובעלת תואר MA בתחום. מייסדת בית הספר לאימון "מאסטרי אימון לחיים" בית הספר לאימון ע"פ עקרונות הפסיכולוגיה הרוחנית. מאמנת, מנחה ומלווה ארגונים ואנשים בתהליכי העצמה, ריפוי ומנהיגות.

תכני לימוד והנחיה
הקשבה, התבוננות ולקיחת אחריות על העצמי מתוך הבנה ששלום מכל סוג חייב להתקיים בראש ובראשונה עם עצמנו.

לימוד מנהיגות מתוך עוצמה אותנטית דרך עבודה חוויתית בקבוצות קטנות ומתן כלים לעבודה בתחום הרגשי והמנטאלי, מתוך התפיסה שמיומנויות אלה לניהול קונפליקטים פנימיים הם מפתח ליצירת שינוי חברתי וניהול קונפליקטים חיצוניים.
תרגולים מתוך תכנית הלימודים של אוניברסיטת סנטה מוניקה בקליפורניה, המרכז העולמי לפסיכולוגיה רוחנית בראשותם של ד"ר רון וד"ר מרי הולניק.

ד"ר דניאל נווה

מלמד בחוג לאנתרופולוגיה באוניברסיטת בר-אילן ובבית הספר ללימודי הסביבה באוניברסיטת תל-אביב. דניאל חי שנה בקרב אנשי הניאקה, חברת לקטים-ציידים מיערות הגשם של דרום-הודו. מחקריו מתמקדים באופן בו אנשים בחברות לקטים-ציידים תופסים את הסביבה ובבחינת השוני בין צורת תפיסה זו לדרכי התפיסה הרווחות בחברות שונות בעולם. במקביל למחקר אקדמאי, הוא מקדיש חלק משמעותי מזמנו להתנסות והוראה של מסורות שונות של מדיטציה (ניאנה, קונדליני יוגה והקורס בניסים). לדניאל תואר שלישי באנתרופולוגיה, תואר שני בארכיאולוגיה פרהיסטורית ותארים נוספים בהיסטוריה ובחינוך. במהלך שנות התשעים הוא השתתף בחפירות ארכיאולוגיות של אתרים פרהיסטוריים מתקופות שונות.

 

תכני הלימוד וההנחיה

תכנים הקשורים לשלום עם הסביבה, חוכמת ההקשבה ושלום הנובע מידיעה עצמית.

חגית ליפשיץ

מ.א. (בהצטיינות) בייעוץ חינוכי, ב.א. בחינוך ומדעי ההתנהגות.

מנחה בכירה בתקשורת לא אלימה (מקרבת), מוסמכת המרכז העולמי לתקשורת לא אלימה CNVC,

בעלת ניסיון של למעלה מ- 20 שנה בהנחייתו. מכשירה מנחים ומאמנים בתחום.

יועצת ארגונית, מאמנת אישית וקבוצתית, מגשרת מוסמכת לבהמ"ש, מכשירה מגשרים לבהמ"ש.

מנחת קבוצות דיאלוג בין דתיים לחילוניים, ערבים ויהודים, פלסטינים וישראלים, אנשי שמאל וימין.

בעלת ניסיון של כ 30 שנה בליווי אנשים בנקודות מפנה בחיים ובהפיכת מצבי קונפליקט להזדמנות,

עורכת ומגישה את תכנית הרדיו "על זאבים וג'ירפות".

מתרגלת מדיטציה ופעילה לקידום השלום הפנימי והשלום בעולם.

 

תכני הלימוד וההנחיה:

 

מתן כלים תיאורטיים ומעשיים לתקשורת בונה ומקרבת בין האדם לבין עצמו ובינו לבין האחרים, למניעת מצבי קונפליקט, ולטיפול בונה בהם כשהם קורים. בין היתר:

* כלים ליצירת תקשורת עם אנשים שקשה לנו להתחבר אליהם

* כלים ליצירת הסכמות ושיתוף פעולה במצבים מאתגרים

* האמפתיה ככלי מעשי בכל מצב

* יצירת חיבור עם אדם אחר שמאתגר אותי

* ביטוי עצמי והקשבה לאחר ללא שיפוטים

* התייחסות בונה לרגשות, לצרכים ולבקשות

* התייחסות בונה לרגשות כגון כעס, אשמה, בושה, קנאה, פחד, דכאון

כנות במצבים מאתגרים, לומר "לא" ולשמוע "לא"

* עצמאות ותלות

* אחריות ובחירה

* בקשת עזרה והצעת עזרה

* סוגי עוצמה

* אמפתיה לעצמי הלכה למעשה

* פיוס, התנצלות וסליחה

* הערכה והכרת תודה לעצמי ולאחרים

 

שיטה: הלימוד יכלול מרכיב תיאורטי ומרכיב של התנסות מעשית, במתכונת של סדנה חווייתית, כולל משחקי תפקידים וסימולציות על בסיס מצבים אופייניים בחייהם ובעבודתם של התלמידים. תינתן להם הזדמנות לזהות דפוסים מודעים ולא מודעים שמתעוררים בהם כאשר הם נפגשים עם המצבים האמורים ולהכיר דרכים בונות להפוך אותם להזדמנויות מיטיבות.

ד"ר חן יחזקאלי

פילוסוף, מורה, חובב ג'אז, בעל הספר CLOSED EDUCATION IN THE OPEN SOCIETY: KIBBUTZ EDUCATION AS A CASE STUDY. 

 

חן מעביר סדנאות והרצאות, מקיים שיחות עם קהל על מגוון של נושאים ומנחה סדנאות פתוחות-קצה (open-ended) לאימון פילוסופי לקבוצות, למנהלים, לאנשי חינוך, להורים ולקהל הרחב.

 

תכני לימוד והנחיה:

 

סדנאות פתוחות-קצה משמע - שבהן אין יודעים מראש לאן הדיון יוביל, שכן המשתתפים בו מוזמנים בכל שלב להעלות שאלות, להציע תשובות, לחלוק זה על זה ואף על המנחה,

ולהתווכח במטרה ללבן יחדיו את הבעיות שעל הפרק ולא על מנת לנצח.

חן הינו בעל טור קבוע בשם "לאן מכאן" בעיתון האינטרנטי "שווים", ותכנית קבוע בערוץ הטלויזיה הקהילתי (עוץ 98) בשם "שורשי אוויר".

ד"ר יאיר מימון

OMD PhD Ac דר' לרפואה סינית. מחלוצי הרפואה הסינית והמשלימה בארץ.מטפל מורה וחוקר בתחומים השונים של הרפואה המשלימה מעל 25 שנה. מנהל את "רפואות"-מרכז לרפואה משלובת ברמת אביב, מנהל את המרכז הישראלי למחקר ברפואה משלימה, מנהל ומיסד מרכז טל למחחקר ברפואה אינטגרטיבית, המכון האונקולוגי מרכז רפואי שיבא, תל השומר. יו"ר הקונגרס הבינלאומי לרפואה סינית. דר' מימון השתלם ארוכות בסין, אירופה וארה"ב ומרצה בכנסים מקצועיים בעולם בתחומים רבים כגון: צמחי מרפא וסרטן, מערכת החיסון, טיפול ומניעת מחלות והקשר בין הגוף והנפש על פי התפיסה הרפואית הסינית.

 

תכני לימוד והנחיה: שלום ומלחמה, איזון וחוסר איזון, הנפש והחלק האפל של הנפש (הבנת טראומה כשורש של סבל)- כיצד הפכים אלו מסבירים לנו את שורש המלחמה ואת הפתרונות לשלום.

כל אלו בתוך האדם עצמו, בחברה ובעולם .

לאמה דבורה הלה

מתרגלת במסורת הבודהיסטית מזה שנים רבות, בעיקר על פי המסורת הטיבטית. היא תלמידה של קן רינפוצ'ה גשה לובסנג תרצ'ין, ז"ל, מורה טיבטי שהיה אב מנזר סֶרָה מֵיי, מאסטר בטנטרה בודהיסטית ונחשב לאחד מענקי הבודהיזם הטיבטי בדורנו, ושל גשה מייקל רואץ', תלמידו, שהיה האמריקאי הראשון שהשלים תואר גשה במנזר טיבטי. מורים חשובים נוספים שאיתם למדה הם ארט אנגל, לאמה קריסטי מקנאלי, ה"ק הדלאי לאמה, לאמה זופה רינפוצ'ה, ואחרים.לאמה דבורה-הלה היא בעלת תארים מתקדמים במתמטיקה ובמדעי המחשב, לימדה מתמטיקה באוניברסיטאות שונות במשך כ-20 שנה, עבדה במעבדות בל היוקרתיות בארה"ב, ובמחקר אנליטי עבור חברה פיננסית בוול סטריט.


לאמה דבורה-הלה השלימה תוכנית לימודים בת שש שנים בלימוד בודהיסטי מתקדם באוניברסיטת Diamond Mountain שבאריזונה, ארה"ב, ובאפריל 2014 סיימה ריטריט מבודד בן למעלה משלוש שנים באותו מקום. 
לאמה דבורה-הלה מלמדת מזה שנים רבות דהרמה וכתבים אחרים ממסורות הדהרמה והיוגה העתיקות של הודו וטיבט, בארה"ב ובארץ, והיוותה חלק מסגל

לאמה דבורה-הלה תרגמה וממשיכה לתרגם לעברית טקסטים קלאסיים של הבודהיזם הטיבטי ושל מסורת היוגה, ומקדישה מאמצים ומשאבים רבים לטיפוח הדהרמה והשלום באזורנו.

 

תכני לימוד והנחיה:

השלום ואי האלימות במסורת הבודהיסטית.

ליאת ישי

תלמידה, מורה והולכת בדרך למעלה מ - 25 שנה.

יזמית, אמנית יוצרת, כותבת ומנחה - ׳ PEACEFUL LIVING ' - מסע רווי השראה לקידום הידיעה העצמית והשלום באדם ובסביבתו,

ככלי מעשי ושימושי ביום יום. יוגינית - מאסטר ביוגה וטנטרה לבנה (מדע ההתמרה). מכשירה מורים, מלווה אישית וקבוצתית מסעות הוויה

 

ל׳תקשורת מסונכרנת׳ בארץ ובחו״ל. מייסדת העמותה ׳SIMPLY DO' ובימים אלה את ׳SIMPLY PEACE' לפיתוח מנהיגות ותודעה מחברת. הוגת המיזם הייחודי 'AB LOVE' - פלטפורמה לשיתוף בין אומנים ויוצרים, אנשי רוח ותוכן מכל העולם, החוברים ליצירת תרבות של שלום.

 

 

תכני הלימוד וההנחיה:

׳פרספקטיבה׳ - ( המשמעות המילונית ) מעקם מנקודת מבטו. - לכל אחת ואחד תהיה האפשרות, האחריות וההזדמנות לריפוי - ׳ RELATION SHIFT' .
נצייר קווים חדשים, נקבל כלים מעשיים, נתרגל טכניקות ממסורות מערביות ומזרחיות, נתבונן בכרטיסיות חוזק ודפי שיקוף, ונבחן מחדש תפיסות ומושגים.
מוסיקה, נשימות, דימיון מונחה, כתיבה, שיח, תנועה, מדיטציה והרבה שאלות ללא תשובות.

מפגשי שיח, לימוד, והתנסות חווייתית ומרוכזת. המפגשים ייערכו בתוך האולם ו/ או בטבע הפתוח. בקבוצות משתנות וכיחידים. מרחב דינמי ויצירתי, הנוצר בזכות המארג האנושי המשתתף באותה העת.

 

התנועה הרגשית, זרם המחשבות, דפוסי ההתנהגות, החסמים המובנים, באלכימיה ממשית של הרגע הזה.

המח מרגיש מבולבל, האיגו מסרב לסלוח, הרצון לשלוט אוחז חזק, הביקורת והשיפוט מולכים, הכעס, האשמה, המשקעים וחסמי התודעה נמנעים משיתוף פעולה, אבל פתאום הלב נזכר, ודי בזה.

תובנה בהירה אחת, שחרור הקטנות האנושית, התוודעות לערכיות הטמונה בכל יחיד והתעוררות לחשיבות העצומה ולרווח הגדול ביחסי שלום -בין אישי ואוניברסאלי.

 

 

 

 

קבוץ נאות סמדר

בראשית שנות ה -80 קבוצה של ירושלמים באו עם רעיון -

לצור חברה יותר הרמונית וחומלת דרך בחינת טבע האדם.

כ - 'אנשי מעשה' הם הקימו בשנת 1989 את קבוץ נאות סמדר בנגב הדרומי.

חברה לומדת שחבריה מקימים את חזון הקבוצה, דרך עבודה, מערכות יחסים והתבוננות.

 

תכני לימוד והנחיה:

* הדינמיקה והאתגרים ביחסים הדדים ושתופי פעולה.

* אמנות הדו שיח, הקשבה, התבוננות , מחקר ומציאת מטרות משותפות.

* רכישת מיומנות שמושית בשטחים שונים כחקלאות, אמנות, חנוך, ובניה אקולוגית.

* פתוח תודעה סביבתית – למוד על צורות חיים ברי קיימא. ובכלל זה: חקלאות אורגנית בניה אקולוגית ומציאת פתרונות יצירתיים לשמוש חוזר במים ובאנרגיות מתחדשות.

פרופ' עירן הלפרין

פסיכולוג חברתי ופוליטי, ומשמש כיום גם כדיקן בית הספר לפסיכולוגיה במרכז הבינתחומי הרצליה.

 

תכני לימוד והנחיה:

שינוי והסדרת רגשות כאסטרטגיה ליישוב סכסוכים פוליטיים וישוב סכסוכים אלימים בין קבוצות.

מטרת מחקריו היא לבחון דרכים הבודקות כיצד ניתן לשנות רגשות של עמים באמצעות התערבויות חינוכיות, תקשורתיות וכו'.

הוא בודק למה אנשים תומכים בסכסוכים, למה יוצאים למלחמות ומנסה לתת לשאלות תשובה מתוך עולם הפסיכולוגיה החברתית. בעבודת הדוקטור חקר הלפרין את התפקיד וההשפעה של שנאה בתוך תהליכים פוליטיים, תוך ניסיון להציע דרכים חדשניות להפחית שנאה בתוך תהליכים פוליטיים. בבתר-דוקטורט שלו באוניברסיטת סטנפורד פיתח את התאוריה של רגשות כחסמים פסיכולוגיים ביישוב סכסוכים. התאוריה מסייעת להסביר את התפקיד הייחודי של כל רגש בהשפעה על האופן שבו אנשים מתנהגים בקונטקסט של סכסוכים פוליטיים. כששב הלפרין מהפוסט דוקטורט ניסה לחבר בין התאוריה של הויסות הרגשי (Emotion regulation) לתאוריה והמחקר בתחום של ישוב סכסוכים. מחקריו מראים שכשמנסים להבין את ההחלטות הפוליטיות של אנשים בתוך קונפליקטים קשים, המרכיב הרגשי משפיע על קבלת החלטות יותר מרוב המרכיבים שאנשים נוטים להאמין שמשפיעים.כמו אידאולוגיה ושיקולי עלות-תועלת. חשוב מכך, מחקריו מראים שללא קשר לעמדה האידאולוגית של בני האדם, אנשים שלומדים להסדיר את רגשותיהם למול אירועים פוליטיים, מגיבים בצורה פייסנית יותר. בסדרה נוספת של מחקרים, שהתפרסמו בכתב העת היוקרתי Science, שאלו עצמם הלפרין ושותפיו מאוניברסיטת סטנפורד כיצד ניתן לקדם פיוס של קבוצות על ידי הפחתת שנאה בין קבוצתית. על פי ממצאי הדוקטורט של הלפרין נמצא כי שנאה נובעת מאמונה עמוקה בכך שקבוצת החוץ רעה מטבעה ולעולם לא תשתנה. לפיכך, בסדרה ארוכה של מחקרים הביאו החוקרים את הנבדקים לכדי האמונה שקבוצות יכולות להשתנות, ובכך הפחיתו באופן דרמטי את רמות השנאה בין הקבוצות, יצרו עמדות חיוביות יותר, והגבירו את הנטייה לבצע פשרות. הלפרין ביצע בנושא זה מחקרים בקרב שבע קבוצות ברחבי תבל: יהודים בישראל, ערבים ברשות הפלסטינית ועזה, ערבים בישראל, בצפון אירלנד, בקפריסין, בארצות הברית ובהולנד.

תמיר מסאס

מורה להתבוננות בשיטת הזן  

כ- 14 שנים בקבוצות ויחידים. חי במשך 4 שנים כנזיר זן במזרח הרחוק. 
הוסמך למורה להתבוננות בדרך הזן -  בבית ספר "קוואן-אום".
ממייסדי עמותת "נושמים לרווחה"- המפעילה חדרי מדיטציה בבתי- חולים  במחלקות הקשורות למחלת הסרטן .

הנחה קורס להכשרת מדריכים למיינדפולנס ( מדיטציה ) לפסיכאטרים, פסיכולוגים ועובדים סוציאלים בבית חולים אברבנאל.

" אני מאמין בטוב לב אשר קיים בכולנו 

וברצון שלנו לחיות חיים שלווים עם עשייה משמעותית ומשפיעה בעולם "  

(תמיר מסאס)

 

תכני לימוד והנחיה:

 

מסע של אלפי קילומטרים מתחיל בצעד אחד.

זו האמרה המפורסמת ביותר בזן.

מצטטים אותה לעיתים קרובות כל-כך, 

משום שהיא מעודדת אותנו להימנע מסחבת 

ופשוט להתחיל במקום שאנו נמצאים בו, ממש כאן, ממש עכשיו.

 

כאשר אדם בוחר להתקרב ולהכיר את עצמו, למצוא שלום בתוכו.

הוא בא במגע עם המיומנות החשובה ביותר והיא: מיומנות ההקשבה.

ההקשבה לנשימה, לצבע, צליל, ריח, טעם ותחושה גופנית.

ההקשבה מבטאת את יכולת האדם להיות עם עצמו ועם הסביבה שלו.

 

אנו חיים בתרבות שמקדשת הישגים ופתרונות,

אך יותר מכל אנשים זקוקים להקשבה.

לעיתים עולה אצל אנשים התנגדות לכך ש"רק להקשיב" זה די והותר.

אנשים רוצים "לעשות" משהו. 

למעשה, מרחב של שקט וקשב הוא כל מה שאנשים רוצים כדי לפגוש את עצמם, 

להתפתח ולממש את עצמם.

 

בסדנא נלמד, נתרגל וניישם שלום פנימי וחיצוני

דרך כלים מעשיים המגיעים מעולם הזן.

נירית דביר- אטלס

מרצה ומאמנת את הלומדים באקדמיה לתרגם את התודעה, המיומנויות והכלים הנלמדים והנרכשים במהלך הלימודים, לעשייה יומיומית, לפרויקטים אישים וקבוצתיים לקידום השלום בכל רבדיו. 

הקמה וניהול של חברת הייעוץ sight, התמחתה בפיתוח ארגוני וניהולי, ייעוץ ואימון לארגונים מנהלים.  

מרצה, להתנהגות ארוגנית, במחלקה לניהול, באוניברסיטה הפתוחה.  

Please reload